De la Obiectivele SMART de Business la obiectivele de marketing digital
”Nici un vânt nu este favorabil unei corăbii fără port de destinaţie” Spune citatul celebru a lui Seneca, iar eu aș completa:
- Nici un canal de promovare online nu este favorabil afacerii care nu și-a fixat obiectivele de business
- Nici o campanie Pay Per Click nu va fi favorabilă dacă nu se cunosc obiectivele SMART specifice canalului de promovare și lista poate continua, la nivel mult mai concret.
Ești antreprenor, soloprenor sau ești interesat de marketingul digital și ai întrebări precum:
- Ce trebuie să am în vedere când îmi fixez obiectivele de business?
- Care sunt direcțiile de dezvoltare, ce categorii de obiective de business pot să am în vedere?
- Cum mă folosesc de acronimul SMART în planificarea obiectivelor?
- Cine formulează obiectivele de marketing digital?
- Cum se transformă obiectivele de business în obiective SMART de marketing digital?
Acest articol își propune să răspundă succint întrebărilor de mai sus și în plus oferă două exemple concrete de transformare a obiectivelor de business în obiective SMART de marketing digital PPC.
- Ce trebuie să am în vedere când îmi fixez obiectivele de business?
Afacerile sunt diferite, viziunile și strategiile de business sunt și ele diverse și diferite.
În calitate de antreprenor, ești preocupat de fiecare aspect al afacerii și trebuie să ai în vedere obiective clare pentru compania pe care o conduci, dacă îți dorești să ai o afacere prosperă. Răspunzând întrebărilor de mai jos vei avea în vedere principalele aspecte de care trebuie să ții cont în setarea obiectivelor de business.
Setarea obiectivelor are în prealabil o serie de acțiuni specifice, dar înainte de a pune pe hârtie obiectivul, ar fi bine să fie clare răspunsurile la întrebările de mai jos:
- Cine: Cine este implicat în realizarea acestui obiectiv?
- Ce: Ce îmi doresc să obțin prin acest obiectiv?
- Unde: Unde poate fi atins acest obiectiv?
- Când: Când îmi doresc să obțin acest rezultat?
- De ce: De ce îmi doresc să ating acest obiectiv?
- Care sunt direcțiile de dezvoltare, ce categorii de obiective de business pot să am în vedere?
Fiecare afacere are propriile obiective, factorii de decizie ai companiei pot avea în vedere obiectivele pe mai multe paliere ale business-ului, precum:
- profitabilitatea afacerii,
- productivitatea resurselor umane și materiale,
- satisfacerea nevoilor clienților,
- retenția și fidelizarea portofoliului de clienți,
- creștere durabilă a companiei,
- asigurarea unui flux numerar sănătos,
- adaptarea la schimbare,
- analiza concurenței, etc.
Mai jos am ilustrat 4 categorii de obiective de business, pe care le-am întâlnit cel mai frecvent în munca cu clienții agenției și anume: cotă de piață, revenue sau cifra de afaceri, profitul și volumul de unități vândute.
În vederea valorificării întregului potențial de dezvoltare, managementul firmei ar trebui să acorde o atenție deosebită poziției firmei pe piață. Prin intermediul cotei de piață, compania se poate compara și poziționa în raport cu competitorii acesteia.
Creșterea încasărilor totale, revenue sau cifra de afaceri este un obiectiv primordial pentru majoritatea afacerilor, acesta trebuie corelat însă cu nevoile și resursele firmei.
Creșterea cifrei de afaceri poate determina în anumite condiții și o creștere a profitului companiei, un alt obiectiv de business fundamental.
Asigurarea unui flux de numerar, a unui rulaj zilnic de marfă, prin vânzarea unui volum suficient de unități într-o anumită perioadă de timp poate fi un obiectiv de business, mai ales în cazul în care adaosurile comerciale practicate sunt mici, deci e nevoie de volum.
3. Cum mă folosesc de acronimul SMART în planificarea obiectivelor?
Principiul obiectivelor SMART este arhicunoscut în mediile antreprenorial și organizațional, fiind frecvent utilizat mai ales la nivel de departamente: Vânzări, Resurse Umane, Marketing, etc.
Despre setarea obiectivelor SMART, s-a scris și se va mai scrie, astfel că am ales să prezint o clarificare succintă a ceea ce înseamnă acronimul SMART:
- Specific (Specific), obiectivul trebuie să fie clar, precis, concret
- Measurable (Măsurabil), obiectivul trebuie să poată fi observabil, măsurat prin instrumente specifice
- Achievable (Realizabil), obiectivul trebuie să fie realist, accesibil, realizabil cu resursele pe care le ai la dispoziție
- Relevant (Relevant) să fie conform direcției strategice a companiei
- Time – bound (Bazat pe timp) să poată fi atins într-un termen dat.
Ținând cont de toate cele 5 dimensiuni specifice ne asigurăm că obiectivul pe care îl setăm e relevant, realist, clar, conform strategiei de business, poate fi realizat într-un anumit interval de timp cu resursele umane, materiale, financiare pe care le deține compania la momentul dat, iar gradul de îndeplinire al acestuia poate fi măsurat. Formulând obiective SMART oferim tuturor celor implicați, fie ei angajați, parteneri externi sau colaboratori, o direcție clară, precisă, concretă asupra direcției de dezvoltare a companiei.
4. Cine setează obiectivele de marketing digital?
Există antreprenori, manageri care confundă obiectivele de business cu obiectivele de marketing, iar pentru ei promovarea prin campanii PPC online este echivalentul marketingului digital.
Obiectivele de business sunt setate de către antreprenor/ administrator/manager general, iar obiectivele de marketing sunt setate prin intermediul specialistului de marketing. Marketingul companiei poate fi reprezentat de către un departament intern, sau de către un angajat, un colaborator extern, freelancer sau o agenție parteneră, depinde de dimensiunea și bugetul companiei.
Marketingul digital reprezintă o secțiune din mixului canalelor de marketing, iar publicitatea prin campanii Pay Per Click este un canal specific marketingului digital. Obiectivele de marketing general stau la baza conturării obiectivelor de marketing digital, iar obiectivele specifice canalelor de promovare PPC derivă din obiectivele de marketing digital.
5. Cum se transformă obiectivele de business în obiective SMART de marketing digital?
Teoria ca teoria, dar practica… vă sună cunoscută zicala?
Pentru a atinge obiectivul de business este necesar să îl transpunem în obiective specifice de marketing digital și, ulterior, în obiective media specifice canalelor de promovare. Acest proces este realizat de către agenția de marketing digital sau de către specialistul de marketing/marketerul. Aceștia se asigură că aliniază obiectivele media cu cele de marketing digital derivate din obiectivul de business.
Poate te întrebi care ar fi primul pas în descompunerea obiectivului SMART de marketing digital în obiective de media specifice platformelor publicitare? Analiza funnel-ului de vânzări, ar fi răspunsul recomandat de noi. De acolo pornim strategia și conform ei stabilim obiectivele specifice fiecărei platforme publicitare în parte și fiecărui segment de funnel vizat și a avatarului de client cunoscut deja.
EXEMPLE – două exemple de cum putem transforma obiectivele de business în obiective SMART de marketing digital.
Exemplul nr. 1
Obiectiv: Creșterea pe 2023 a cifrei de afaceri generate de magazinul online
Cum ți se pare? Este un obiectiv de business? Da, poate fi. Este un obiectiv SMART? Răspunsul este evident: Nu.
Obiectiv SMART de Business: Creșterea cu 20% a cifrei de afaceri generate de magazinul online până la finalul anului 2023.
Obiectiv SMART marketing digital: Creșterea cifrei de afaceri generate de magazinul online cu un procent de 20% până la finalul anului 2023, prin promovarea produselor aflate în ofertă prin campanii google ads cu un buget lunar de 5000 lei.
Bineînțeles că acest obiectiv este doar un exemplu, nu este bazat pe cifre reale, deci trebuie tratat ca atare, scopul fiind să ne familiarizăm cât mai mult cu aplicarea acronimului SMART în formularea obiectivelor.
Exemplul Nr. 2
Obiectiv de business: Creșterea cu 30% a volumului de produse vândute din categoria x
Obiectiv SMART de business: Creșterea cu 30% a volumului de produse vândute din categoria x prin implementarea de campanii de promovare online până la 30.06.2023
Obiectiv SMART marketing digital: Creșterea cu 30% a numărului de unități vândute din categoria de produse x, prin campanii noi de promovare dedicate acestei categorii, pe canalele google cpc și facebook cpc și prin scalarea celor existente, cu un buget zilnic de 1000 lei pentru fiecare canal de promovare, până la finalul semestrului II 2023.
În loc de Concluzii – ”Setează portul de destinație” al afacerii tale
Am trecut succint prin câteva subiecte: obiective de business, obiective de marketing digital, ce înseamnă acronimul SMART, cum se pot transpune obiectivele de business în obiective SMART de marketing digital specifice canalului de promovare vizat, dar poate cel mai important am oferit câteva exemple concrete pentru înțelegerea importanței setării corecte a obiectivelor de business și a celor specifice canalelor de marketing digital.
Dacă ai găsit utilă informația oferită, urmărește-ne în continuare, vom reveni cu subiecte de interes. Dacă ai nevoie să îți transpui obiectivele de business în obiective de marketing digital Pay Per Click, contactează-ne!