Analiza Performanței Campaniilor PPC Google și Facebook Ads
Dacă îți gestionezi singur campanii de tip PPC (Pay per Click) sau activezi în domeniul marketingului digital și te afli la începutul călătoriei tale, analiza performanței campaniilor PPC poate părea încă o provocare.
Monitorizarea și analiza mai multor metrici este necesară pentru a obține o viziune de ansamblu asupra eficienței campaniilor publicitare. Metricii relevanți pot varia în funcție de:
- obiectivele specifice ale campaniei,
- poziționarea pe funnel-ul de vânzări,
- specificul platformei publicitare.
Metricii pot fi organizați în funcție de diferitele etape ale unui funnel de conversie. Un funnel de conversie descrie procesul prin care utilizatorii trec de la conștientizarea brandului sau a produsului la acțiuni mai specifice, cum ar fi click-uri, conversii și, în cele din urmă, apeluri, lead-uri, achiziții.
10 întrebări despre cei mai folosiți metrici în campaniile PPC
În viziunea noastră, principalele 10 întrebări care ne oferă răspunsuri privind metricii și indicatorii de performanță ai campaniilor de tip PPC Google și Facebook Ads sunt:
- Câte afișări au avut anunțurile de promovare ale website-ului ? Sunt suficient de vizibil în piață?Care este vizibilitatea/prezența afacerii în piață?
- Număr de afișări – Impressions – de fiecare dată când o reclamă/anunț este servit.
- Procentajul de afișări în rețeaua de căutare Google – Search Impressions Share – reprezintă afișările primite în rețeaua de căutare Google împărțite la numărul estimat de afișări eligibile.
- Impactul anunțurilor – Reach – specific platformei Facebook, ne comunică la câte conturi de publicitate au ajuns/ au fost livrate o dată anunțurile.
- Rata de vizualizare – Viewable rate – este procentul de afișări măsurabile care au fost vizibile, care estimează câte afișări au fost văzute efectiv de clienți.
2. Care este rata de interacțiune cu anunțurile? Anunțurile sunt interesante, relevante pentru utilizatori?
- Rata de interacțiune cu anunțul (CTR) – ne spune cât de des utilizatorii dau click pe anunțurile afișate în diversele rețele.
- Rata de engagement – Engagement rate – ne arată cât de des utilizatorii interacționează cu anunțurile după ce le-au văzut.
3. Cât trafic ajunge pe website? Câte click-uri generează anunțurile ?
- Număr de click-uri (Clicks) – fiecare click dat pe un element al anunțului este contorizat, un utilizator poate genera mai multe click-uri.
4. Cât plătesc pentru un click dat pe anunț?
- Cost mediu pe click (Avg cpc) – ne spune care este costul mediu care se plătește pe click-urile generate de anunțuri.
5. Din utilizatorii care au ajuns pe site, câți întreprind o acțiune valoroasă pe website sau în aplicație? (Conversie = acțiune valoroasă, poate fi apel, mesaj, email, formular de lead, achiziție, etc)
- Rata de conversie – Conversion rate – ne arată cât de des, în medie, o interacțiune cu anunțul duce la o conversie.
6. Câte conversii tip purchase/lead au fost înregistrate? (depinde de specificul afacerii/contului)
- Număr de purchase (Conversii – Conversions) – număr de conversii de tip achiziție raportate.
- Număr de lead-uri (Conversii – Conversions) – număr de conversii de tip lead raportate.
7. Cât costă, în medie, o acțiune valoroasă întreprinsă pe website?
- Costul mediu pe conversie – Cost/conversions – costul mediu pe conversia pe care se optimizează campania.
8. Care este bugetul total consumat pe contul de publicitate? Cât plătesc pentru traficul generat pe website?
- Google Ads – Cost – suma totală plătită pentru toate click-urile generate de campaniile din cont.
- Facebook Ads – Amount spent – suma cheltuită de toate reclamele din cont.
9. Ce valoare au conversiile de tip purchase raportate în platformă?
- Valoarea vânzărilor- (Purchase Value) – valoarea raportată a conversiilor de tip achiziție în website.
10. Care este ROAS-ul generat de campaniile PPC? De câte ori se întoarce în valoarea vânzărilor înregistrate în website suma plătită pe campaniile din cont (suma plătită pe toate click-urile generate din reclame)?
- ROAS (Return of Ad Spent) – măsoară rentabilitatea investiției. Este valoarea conversiilor împărțită la costul total al tuturor interacțiunilor cu anunțurile.
Învață să pui întrebările potrivite
Răspunsurile la aceste 10 întrebări sintetizează principalii metrici la care ne uităm atunci când realizăm analiza performanței campaniilor PPC. Bineînțeles că există o multitudine de alți metrici specifici platformelor publicitare. Aceștia sunt folosiți frecvent de specialiștii în domeniu, mai ales în rapoarte mai complexe. Totuși, lista enunțată mai sus poate fi o bază solidă de pornire.
Un aspect important în analiza performanței campaniilor PPC este să ținem cont de obiectivele acestora. Dacă avem o campanie cu obiectiv de trafic pe site, nu analizăm ce cost pe achiziție a generat această campanie. Sau în cazul unei campanii de reach nu vom analiza traficul generat pe site, deoarece scopul ei este altul. Dacă dorim să creștem ROAS-ul pe cont nu ne mai uităm la cât costă click-ul. Deci e importantă selecția indicatoriilor de performanță în concordanță cu obiectivele și specificul campaniilor publicitare.
Dacă te ocupi singur de promovarea afacerii tale și vrei să lași pe mâna specialiștilor analiza campaniilor PPC, dă-ne un semn aici.
Până data viitoare te îndemnăm să pui întrebările potrivite … 😉